sunnuntai 19. tammikuuta 2014

Tasmania

Viikko sitten viikonloppuna tehtiin mun ja Iidan reissu Tasmaniaan. Ja voin sanoa että oli yksi kauneimmista paikoista jossa oon käynyt. Melbournesta lensi Tasmanian pääkaupunkiin vähän yli tunnin. Vuokra-auto odotti meitä lentoasemalla jolla hurautettiin keskustaan hostellille. Hobartin keskusta näytti ihan kun joltain Lahden keskustalta! Hetken tuntui kuin olisin Suomessa ollut :D Kadut samannäköisiä (ainakin mun mielestä). Muutenkin tykkäsin Hobartista tosi paljon, melko rauhallinen pieni ja kaunis kaupunki. No sunnuntaina herättiin siinä kello 4 aamulla. Edessä oli kolmen tunnin ajomatka Freycinet National Parkiin. Olin lukenut että siellä kannattaa olla ennen kello 10 ruuhkan välttämiseksi. Tie Hobartista Freycinetiin muistutti paljon Great Ocean Roadia. Paljon mutkia ja kauniita maisemia. Ainoa surullinen asia oli että varmaan 400 metrin välein tiellä makasi autojen alle jääneitä kenguruita ja vompatteja. Perillä oltiin siinä 8-9 aikaan, ja maisemat oli huikeat. Kuuluisalle Wineglass Baylle oli noin tunnin kävelymatka läpi kansallispuiston. Matka oli ajoittain melko hankalaa maastoa, ylämäkeä ja alamäkeä sekä paljon kiviä. Sää oli onneksi miellyttävä, n. 22 astetta ja aurinkoista. Melko uuvuttavan kävelyn jälkeen saavuttiin vihdoin Wineglass Baylle. Raskas kävelymatka oli kyllä sen arvoista! Edessä kiilsi turkoosi meri ja vitivalkoinen hiekka. Meressä käytiin uimassa vaikka vesi olikin vähän viileää. Matka oli takaisin saman verran, tosin eri reittiä.

Ylläolevat kuvat otettu Freycinet National Parkissa

Wineglass Bay, Freycinet National Park

Matkan varrella oli ihan hukeita maisemia, tuli mieleen joku suomalainen mökkimaisema. Näillä oli vielä laiturit rannalla!

Maanantaina liikenteeseen lähdettiin siinä seitsemän aikaan, ja edessä oli 1,5 tunnin ajomatka Port Arthuriin. Port Arthur on 1830-luvulla perustettu entinen rangaistussiirtola ja vankila. Se on Australian vanhimpia vankiloita. Opas kertoi melko hyytäviäkin tarinoita ja faktoja vankilasta. Paikka oli kuitenkin kaunis. Vankilat tilukset olivat isot ja pihamaalla oli pieni satama. Kierreltiin Port Arthurissa varmaan 4-5 tuntia. Lisäksi pääsylippuun sisältyi noin puolen tunnin veneristeily. Maisemat olivat sanoinkuvaamattoman kauniit. Iltapäivällä oli edessä taas 1,5 tunnin ajomatka takaisin Hobartiin. Syötiin lounas kiinalaisessa ravintolassa sekä kierreltiin hetki vielä kaupungissa ennen kuin ajettin lentokentälle. Kotona olin n. 23.30 josta suoraan väsyneenä nukkumaan.