sunnuntai 5. tammikuuta 2014

Greetings from the surf beach

Terkkuja surffirannalta! Yritän tehdä postauksen uudesta vuodesta heti kun saan Iidalta kuvia uudelta vuodelta. Tää viikonloppu meni taas surffatessa. Lauantaina siirryin vihdoin surffailemaan vähän pienemmällä laudalla kun ennen surffailin vielä sellasella pitkällä "harjoittelijan" laudalla. Lisäksi aloin opettelemaan ottamaan sinisiä aaltoja, joka osoittautui ihan hirveäksi haasteeksi. Meri ei ollut eilen hyvällä tuulella, riepotteli mua minne sattui ja virtaukset olivat taas ihan kamalia. Päikkäreitä ottaessani "tunsin" edelleen ne vahvat virtaukset jotka veti mua kaikkialle. Pilvinen ja hieman kolea sää oli kuitenkin hyvä sillä rannalla ei ollut niin paljoa ihmisiä, oikeastaan ainoastaan muita surffareita. Sunnuntain surffi meni hyvin, sain muutaman onnistumisen tunteen ottaessani aaltoja. Sain kuitenkin myös laudan naamalleni, ja nyt toinen poskipää on arka ja punainen.  Aluksi rannalle tullessani pelästyin jo kun aaltoja ei näyttänyt olevan paljoa ja olivat tooosi pieniä. Puoli tuntia vedessä ollessani alkoikin hyviä aaltoja tulla ja meri olikin ihan hullunmyllyä iltapäivästä. Koko hiekkaranta painui veden alle ja aallot olivat lopulta todella korkeita. Oon huomannut noita sinisiä aaltoja ottaessani että ajoitus on niin tärkeä osa, monta aaltoa yrittäessäni ottaa olin liian myöhässä ja homma meni plörinäksi. Mutta harjoitusta harjoitusta enemmän! Mulla on enää 5 viikonloppua Geelongissa jäljellä, katsotaan miten kerkeän täällä enää surffaamaan, kun on vielä muutakin ohjelmaa tiedossa, kuten Tasmanian reissu ensi viikonloppuna. :) Mutta Byron Baylla sitten taas. 

Sunnuntai-iltapäivällä surffin jälkeen jäin ottamaan vielä vähän pronssia pintaan jonka jälkeen kävin hakemassa Titin ja mentiin ajelemaan Great Ocean Roadille josta sain muutaman nätin otoksenkin otettua. Käytiin Split Point majakalla, mutta siellä alkoikin sitten kunnolla satamaan vettä. Sää on täällä liian oikukas. Käytiin myös syömässä nachoja joita olin himoinnut jo monta päivää :D 

Täällä multa tosi monet ihmiset ovat kysyneet miten oon saanut väriä ihooni niin hyvin. Sitten yleensä mielessä tekisi mieli sanoa "hei me ollaan Australiassa". Mutta fakta on, ei täällä paikalliset oikeastaan paljoa aurinkoa rusketuksen toivossa ota. Ihosyöpävalistus on täällä näkyvillä kaikkialla, ja ihmiset oikeasti pelkäävät sitä. Supermarketista ei saa ostettua aurinkorasvaa alle SPF30, (lukuunottamatta yhtä SPF15 aurinkoöljyä jonka oon bongannut). Mä kun itse ahmin aurinkoa, tykkään makaa auringossa ja saada väriä pintaan. (Ehkä mullekin iskostuu vielä joku päivä kuinka vaarallista se todellisuudessa on) Mun hostäitikin "kielsi" mua käyttämästä mitään coconut oileja (ei nyt oikeasti ihan tosissaan), mutta joo, niitä mä oon kummiskin käyttänyt. :D Lasten kanssa ulkona ollessani kuitenkin pysytellään suosiolla varjoisilla paikoilla ja paksut kerrokset kunnon aurinkorasvaa lapsille. Itseasiassa yritän vältellä lasten kanssa ollessani keskipäivän paahtavaa aurinkoa, sillä meijän hostperheen nuorimmat lapset ovat melko palamisherkkää ihotyyppiä. 











4 kommenttia:

  1. voi kuulostaa mahtavalta! :) miten muuten sun työt ja vapaa-aika menee yleensä, kun tuntuu että sulla riittää aikaa kaikkeen! :)

    VastaaPoista
  2. Tää blogi on aivan mahtava! Oon ite suunnitellut lähteväni kans Australiaan au pairis ens syksyn tienoilla, joten innolla ootan aina sinun postauksia ja kuulumisia:)

    VastaaPoista
  3. Heta, mulla on normaalisti töitä maanantaisin ja torstaisin klo 7-9 sekä 15-18 eli päivät on vapaata. Ti, ke ja pe töitä n.klo 7-18 ja viikonloput aina vapaata. Nyt school holidays aikana työt menee vähän miten sattuu, nyt edelliset 2 viikkoa ollut tosi rentoja ja suht vähän töitä kun hostvanhemmat on olleet lomalla. Lisäksi tehdään kesälomalla lasten kanssa paljon retkiä ym. Mulla työsopparissa lukee 41h/vk eli aika paljon, mutta kyllä sitä kerkee tosiaan silti kaikkea tekemään! Mä tykkään tosi paljon siitä että mulla on vapaapäivät aina viikonloppuna, koska monella au pairilla täälläkin hostvanhemmat tekee shift workia eli työajat saattaa mennä niillä miten sattuu.

    Inka, kiitos! :) Suosittelen lämpimästi tulemaan tänne au pairiksi! Tuut varmati viettämään mahtavaa aikaa täällä! :)

    VastaaPoista
  4. tosi kiva blogi! Ite oon toukokuussa tulossa sinne kans aupairiksi puoleks vuodeks ja sen jälkee ois tarkotus reissata vähä, mietin tossa et millasen matkavakuutuksen sinne kannattaa ottaa? Millanen sulla on? oon tulossa näiltä näkymin vuodeksi ja niin pitkäks aikaa en oo vielä ainakaan löytäny hyviä vakuutuksia.

    VastaaPoista